Aktualności

38-latka straciła pieniądze przez fałszywego pracownika banku. Weryfikuj tożsamość osób, z którymi rozmawiasz telefonicznie!

Data publikacji 12.04.2024

Apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z obcymi osobami. Kolejna osoba straciła pieniądze przez fałszywego pracownika banku. Oszust namówił 38-letnią płońszczankę do przelania na "konto techniczne" prawie20 tys zł. Próbował też wziąć na jej dane kredyt.

Do 38-letniej mieszkanki Płońska zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika działu bezpieczeństwa banku, w którym posiadała konto. Poinformował kobietę, że jej oszczędności są zagrożone, gdyż bank odnotował próbę wykonania przez osobę nieuprawnioną przelewu z jej konta w kwocie 500zł. By chronić zgromadzone na rachunku środki 38-latka, musiała przejść obowiązującą bank wewnętrzną procedurę bezpieczeństwa. Fałszywy pracownik banku polecił kobiecie ściągnięcie i zainstalowanie aplikacji ”wsparcia technicznego”, co umożliwiło mu zdalny dostęp do telefonu płońszczanki. Namówił też do zalogowania się do bankowości elektronicznej i wykonania przelewu blisko 20 tys. zł. na wskazany przez niego „bezpieczny” numer konta bankowego. W trakcie rozmowy poinformował 38-latkę, że w systemie odnotowany został wniosek o kredyt na dane kobiety, a on w jej imieniu złoży inny o jego wycofanie. Płońszczanka miała tylko potwierdzić wszystko w swojej aplikacji bankowej. Zmanipulowana kobieta postępowała zgodnie z poleceniami „bankowca”. Po chwili zorientowała się, że tak naprawdę potwierdziła wniosek kredytowy na kwotę ponad 40 tys. zł. i pieniądze trafiły na jej konto, a z niego oszust może wykonać przelew. Od razu zadzwoniła na infolinię banku, zleciła zablokowanie rachunku i złożyła wniosek o odstąpienie od kredytu. Dzięki temu fałszywy bankowiec nie zdążył ukraść kolejnych pieniędzy z jej konta.

Apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z obcymi osobami. Oszuści działający metodą " na pracownika banku" najczęściej informują o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań. Starają się wystraszyć swojego rozmówcę, by działał pod wpływem emocji. Każdą telefoniczną prośbę od obcych osób o przesłanie pieniędzy, podanie danych do konta bankowego, kodu do systemu płatności mobilnych lub zainstalowanie nieznanej aplikacji, powinno się traktować jako potencjalną próbę oszustwa.

kom. Kinga Drężek-Zmysłowska

Powrót na górę strony