Aktualności

Chciała sprzedać telewizor, straciła kilkaset złotych!

Data publikacji 23.10.2023

Kolejny raz apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności w internecie. Mieszkanka powiatu sochaczewskiego chciała sprzedać telewizor, a straciła kilkaset złotych.

Osoby, które chcą sprzedać coś w internecie również padają ofiarą oszustów. Przekonała się o tym mieszkanka Sochaczewa, która wystawiła na sprzedaż telewizor. Napisała do niej osoba z konta zarejestrowanego na kobietę, która była zdecydowana na zakup telewizora. Podesłała mieszkance Sochaczewa link do śledzenia przesyłki…

Okazało się, że z konta kobiety wypłacono kilkaset złotych. Były kolejne próby wypłaty, ale sochaczewianka zdążyła uratować resztę pieniędzy. Chwilę później kontakt z kupującą urwał się.

Jak działają oszuści? Na różne sposoby, ale bardzo często w ten sposób:

  • Sprzedający wystawia produkt lub usługę na portalach sprzedażowych.
  • Do sprzedającego odzywa się osoba rzekomo zainteresowana zakupem i wypytuje o szczegóły. Kontakt najczęściej następuje przez popularne komunikatory.
  • Sprzedający otrzymuje link do strony, na której ma podać dane swojej karty lub dane do logowania do usług bankowości elektronicznej. Link może być przesłany bezpośrednio w rozmowie przez komunikator lub w wiadomości e-mail, SMS podszywającej się np. pod portal ogłoszeniowy lub usługę kurierską.
  • Klikając w przesłany link, otwiera się specjalnie przygotowana strona, wyglądająca dla sprzedającego wiarygodnie. Strona może też łudząco przypominać stronę banku. Na stronie znajduje się miejsce do wpisania: karty płatniczej (dane posiadacza karty, pełen numer karty, data ważności, kody zabezpieczające) lub danych dostępowych do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS kody).
  • Po podaniu powyższych danych nie dochodzi do sprzedaży i dodatkowo sprzedający traci swoje środki, stając się pokrzywdzonym.

Pamiętaj, że:

  • dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione — nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym. Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
  • jeśli ktoś wywiera presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań – to może być próba ataku;
  • warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów).

Jeśli jesteś sprzedającym i dostajesz link do strony, która ma przyspieszyć przelanie środków  na twoje konto to zastanów się dwa razy! Możesz paść ofiarą oszustów.

asp. Agnieszka Dzik

 

Powrót na górę strony