Aktualności

UWAGA! Nie daj się złowić! Czym jest phishing i jak się przed nim bronić? Alarmujemy - kolejna osoba podła ofiarą oszusta!

Data publikacji 26.02.2024

Podobnie jak wędkarze, oszuści zarzucają na nas przynętę, np. wiadomość na portalach społecznościowych, poprzez e-mail, w której informują o wygranej, nieopłaconej fakturze lub innej sytuacji, która ma nakłonić do kliknięcia w przesłany link lub podjęcia innych – najczęściej szkodliwych dla nas – działań, np. podaniu danych z kart kredytowych.

Podstawowym oszustwem internetowym jest tzw. phishing - to angielskie sformułowanie, które oznacza „łowienie haseł”. Nie bez przyczyny oszustwo to jest tak nazwane, bo żeby zrozumieć jego mechanizm, najprościej porównać je do wędkowania. W prawdziwym życiu wędkarze łowią ryby w wodzie, natomiast oszuści internetowi próbują złowić twoje dane osobowe i poufne informacje w sieci. Robią to, wysyłając fałszywe SMS-y, e-maile lub komunikaty internetowe, które wyglądają, jakby pochodziły od rzeczywistych osób, firm lub instytucji.

Niestety na terenie działań Komendy Powiatowej Policji w Pułtusku odnotowujemy coraz więcej takich przypadków. Ostatnie zdarzenie miało miejsce kilka dni temu. Zawiadomienie w tej sprawie złożyła mieszkanka Pułtuska, od której wyłudzone zostały dane jej karty kredytowej, przez co kobieta straciła ponad 400 zł z rachunku bankowego. Sprawcy podszyli się pod znajomą pokrzywdzonej, nakłonili do wzięcia udziału w konkursie organizowanym przez znaną sieć sklepów z meblami i artykułami dekoracyjnymi. Ww. wygrała nagrodę 2500 zł i miała przesłać dane do jej przyjęcia. W tym celu poproszono ją o podanie numeru konta bankowego, danych z karty łącznie z kodem CCV oraz datą ważności. Pokrzywdzona wysłała zdjęcie karty co w konsekwencji wykorzystane zostało przez oszustów do płatności internetowych. Podjęta została też próba zaciągnięcia zobowiązania finansowego. Zgłaszająca szybko zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa, zablokowała kartę, rachunek i sprawę zgłosiła na policję.

Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności, w przypadku otrzymania wiadomości za pośrednictwem e-mail lub portali społecznościowych, informującej o możliwości wygrania/otrzymania kuponów lub innych nagród.

Wszystkie duże sklepy zapewniają, że oficjalne informacje zawsze znajdują się na ich stronach, nie proszą użytkowników o wysyłanie wiadomości SMS w przypadku udziału w konkursach. Warto mieć to na uwadze w sytuacjach, gdy sklepy kuszą nas specjalnymi ofertami oraz promocjami, co często wykorzystują również oszuści. 

Phishing bazuje na niewiedzy i nieuwadze użytkowników, a więc zawsze, gdy otrzymujemy wiadomość z nieznanego źródła, powinno wzbudzić to naszą czujność. Należy unikać klikania w linki z nieznanego źródła, czy podawania danych osobowych, kiedy nie jest to konieczne. Zawsze, gdy logujemy się do sklepu czy banku, warto zrobić to bezpośrednio, wpisując adres strony w przeglądarce, a nie z klikniętego gdzieś linka. 

Bądźmy czujni i zwracajmy uwagę na sygnały ostrzegawcze. Jeśli coś wydaje nam się podejrzane, nie ryzykujmy! Nie ufajmy każdemu e-mailowi, telefonowi lub wiadomości tekstowej!

kom. Milena Kopczyńska

Powrót na górę strony