Aktualności

Oszuści włamują się na konta portali społecznościowych, podają się za pracowników banku, okradają na portalach sprzedażowych

Data publikacji 22.02.2024

Niemal każdego dnia, mławscy policjanci odnotowują kolejne oszustwa lub usiłowania oszustw. Przestępcy korzystają z ogłoszeń na portalach sprzedażowych, włamują się na profile portali społecznościowych, wykorzystują szybkie płatności elektroniczne, podają się za pracowników banku. Jak nie paść ofiarą ich działania? Wystarczy dać sobie chwile na zastanowienie i zastosować kilku prostych zasad.

Celem działania oszustów i hakerów jest uzyskanie dostępu do naszego konta bankowego lub nakłonienie nas do przekazania pieniędzy, czy wykonania przelewu. W tym celu przestępcy podają się m.in. za pracownika banku.

Przekonał się o tym wczoraj 55-letni mężczyzna. Odebrał telefon od  osoby podającej się za pracownika banku. Usłyszał, że jego konto  jest zagrożone i musi jak najszybciej wypłacić pieniądze. Mężczyzna zamiast słuchać historii oszusta, poszedł do oddziału swojego banku. To uchroniło go przed utratą pieniędzy.

Kilka dni temu, haker włamał się na profil społecznościowy, należący do  60-letniej kobiety. Korzystając z jej komunikatora wysłał wiadomości do znajomych z listy kontaktów, prosząc o pożyczkę szybkim przelewem elektronicznym. Jedna ze znajomych kobiety, 39-letnia mławianka, wygenerowała taki kod płatności elektronicznych, tracąc 800 zł.

Wczoraj, 47-letni mężczyzna złożył zawiadomienie o oszustwie na portalu sprzedażowym. Zamówił  zbiornik na gaz, wart ponad 5 000 zł.  Przelał pieniądze sprzedającemu. Zakupionego towaru nigdy nie dostał, a kontakt ze sprzedawcą nagle się urwał.

Jak nie dać się oszustom? Wystarczy stosować się do kilku prostych zasad:

- Jeśli w rozmowie telefonicznej usłyszysz, ze Twoje pieniądze na koncie są zagrożone, bo doszło do hakerskiego włamania lub w oddziale banku działają przestępcy – możesz być pewien, że DZWONI DO CIEBIE OSZUST. Powiadom swój  bank o próbie oszustwa. Uwaga oszust może dzwonić z numeru biura obsługi klienta banku. Hakerzy wykorzystują w tym celu tzw. phishing.

- NIGDY nie otwieraj nieznanych linków do wpłat lub pobrania wpłaty, przesyłanych mailem lub smsem.

- NIGDY nie udostępniaj kodów szybkich płatności elektronicznej nieznanej osobie lub znajomemu, który prosi o pożyczkę, wysyłając wiadomość przez komunikator.

- Zabezpiecz swój profil na portalu społecznościowym dwuetapowym uwierzytelnianiem.

- Robiąc zakupy na portalu sprzedażowym korzystaj z bezpiecznych przesyłek, ofertowanych przez  portal lub kupuj za pobraniem. NIGDY nie wpłacaj pieniędzy z góry, za zakupiony towar.

- NIGDY nie podawaj przez telefon swoich danych osobowych i danych konta bankowego. Nie informuj osoby dzwoniącej o środkach, zgromadzonych na koncie.  NIGDY nie instaluj na swoim telefonie lub komputerze nienanego oprogramowania, oferowanego przez "konsultanta" . 

 

autor: asp.szt. Anna Pawłowska

Powrót na górę strony