Aktualności

Za namową konsultanta, zainstalowania aplikację zdalnego dostępu do telefonu. Straciła pieniądze z konta

Data publikacji 06.02.2023

Policja ostrzega przed metodą oszustów na tzw. „zdalny pulpit”. 41-letnia mławianka straciła ostatnio w ten sposób ponad 4 tysiące zł. Pokrzywdzona, podczas rozmowy telefonicznej z nieznanym mężczyzną dała się namówić na zainstalowanie oprogramowania, służącego do zdalnej obsługi urządzeń mobilnych. Oszust, podający się za konsultanta obiecywał korzystną inwestycję na rynku kryptowalut.

Mławianka odebrała telefon z nieznanego numeru. Dzwoniący mężczyzna podał się za konsultanta i zaproponował korzystną inwestycję na runku kryptowalut, służąc pomocą. Polecił kobiecie zainstalowanie na swoim telefonie aplikacji, dzięki której może jej skuteczniej pomóc. Była to aplikacja służąca do zdalnej obsługi telefonu. W trackie rozmowy kobieta zainstalowała aplikację. Po chwili zakończyła rozmowę niezainteresowana ofertą, jednak aplikacji nie odinstalowała. Po krótkim czasie  otrzymała powiadomienia z banku o przelewach. Natychmiast powiadomiła Policję. Udało się zablokować dostęp do  konta bankowego.

Policja ostrzega – oszuści coraz częściej wykorzystują metodę „na zdalny pulpit”. Kradzież pieniędzy odbywa się dosłownie na oczach pokrzywdzonych. Internetowi przestępcy posługują się różnymi wariantami, chodzi jednak o to, by skłonić ofiarę do zainstalowania programu zdalnej obsługi komputera a potem polecić jej, by zalogowała się do swojego konta w banku. Najczęściej wykorzystywanym przez oszustów wariantem, jest namawianie ofiary do skorzystania usługi, umożliwiającej szybkie pomnożenie gotówki. Gdy zainteresowana osoba napotyka problemy techniczne, „konsultant” wspiera ją przez zdalny pulpit i dosłownie na oczach ofiary, czyści jej konto.

Co robić ?

  • przede wszystkim kieruj  się zdrowym rozsądkiem. Obietnica superatrakcyjnej inwestycji, to najczęściej metoda działania oszustów;
  • pamiętaj, tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje. NIGDY NIKOMU nie udostępniaj swojego konta bankowego i danych logowania;
  • jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania zdalnej obsługi urządzenia, możesz być pewien, że to oszustwo;
  • jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku, korzystając z innego telefonu.

asp.szt. Anna Pawłowska

Powrót na górę strony