Aktualności

Znajomy w wiadomości na komunikatorze prosi Cię o pilną pomoc i przesłanie pieniędzy? Uważaj to może być OSZUSTWO!

Data publikacji 23.01.2024

Znajomy w wiadomości prywatnej na portalu społecznościowym prosi Cię o pilną pomoc i przesłanie pieniędzy z wykorzystaniem kodu płatności mobilnej? Uważaj, może to być oszustwo! Celem przestępców posługujących się tą metodą jest wyłudzenie kodu płatności mobilnej i szybka realizacja transakcji z jego użyciem.

Ta forma wyłudzenia pieniędzy polega na uzyskaniu kodu płatności mobilnej ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto portalu społecznościowego danej osoby, wysyła za pomocą komunikatora do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą. Następnie proszą swoją ofiarę o podanie kodu płatności mobilnej, dzięki któremu wypłacą pieniądze z bankomatu. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożyczyła pieniądze znajomemu. W ten właśnie sposób przestępstwa dokonano na szkodę mieszkańców powiatu łosickiego. W ostatnich dniach do miejscowej komendy policji zgłosiło się kilka osób zgłaszając oszustwo lub jego próbę. Niestety dwie osoby nabrały się i podły kody płatności mobilnej oszustom, a nie znajomym tracą w ten sposób prawie 2500 złotych.

Pamiętajmy oszuści są bardzo sprytni, wpływają na nasze zachowania informując o tym, że znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji np. zgubili portfel i natychmiast są im potrzebne środki. Działania te mają na celu, wzbudzenie współczucia i w efekcie udzielenie pomocy potrzebującemu "znajomemu". Wskazane sytuacje powinny być przestrogą dla innych. Nigdy nie wiemy czy to właśnie nasz znajomy, który nawiązał z nami kontakt znajduje się w potrzebie i czy przypadkiem jego konto nie zostało przejęte przez oszusta. Dlatego warto zawsze zadzwonić do naszego znajomego i upewnić się czy aby na pewno to on kontaktował się z nami i prosi o pilną pomoc. Zachowanie czujności może pomóc nam w uchronieniu się przed tego typu działaniami ze strony cyberprzestępców i bezpieczne funkcjonowanie w social media.

Jak się nie dać oszukać?

1. Gdy, ktoś prosi Cię o pieniądze za pośrednictwem maila bądź komunikatora internetowego pod żadnym pozorem nie klikaj w przesłany link i nie podawaj kodu płatności mobilnej. Zadzwoń do znajomego i przekonaj się, czy to naprawdę on wysłał wiadomość.

2. Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.

3. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.

4. Jeżeli cokolwiek wzbudza Twoje wątpliwości w zakresie bezpieczeństwa transakcji, niezwłocznie skontaktuj się bankiem.

Powrót na górę strony