Aktualności

Kolejne oszustwo na szybką płatność. Mieszkanka powiatu kozienickiego straciła 1000 zł

Data publikacji 26.04.2023

Funkcjonariusze Komendy Powiatowej Policji w Kozienicach przypominają, że oszustwo na szybką płatność mobilną jest nadal aktualne. Wczoraj (25.04) mieszkanka powiatu kozienickiego stracił na tego typu oszustwie 1000 zł!

Oszustwa za pomocą płatności Blik są nadal aktualne. Sprawcy po uprzednim włamaniu się na komunikator podszywają się pod właściciela konta, z którego wysyłają wiadomość z prośbą o płatność.

O tym, jak ważna jest weryfikacja otrzymanej prośby przekazania kodu szybkiej płatności, przekonała się wczoraj mieszkanka powiatu kozienickiego, która myśląc, że pomaga koledze, straciła swoje pieniądze.
Sprawca po przejęcia konta kolegi podszywał się pod niego i wysyłał do znajomej wiadomość z prośbą o zapłacenie za coś kodem szybkiej płatności, bo on ma trudności z płatnością -Kobieta nic nie podejrzewając, wysłała mu kod.


Podejrzenie, że coś może być nie tak, przyszło dopiero wtedy, gdy oszust ponownie poprosił o przelanie kodu. Tym razem kobieta nie wysłała już kodu, tylko zadzwoniła do kolegi w rozmowie, z którym okazało się, że padła ofiarą oszustwa.


Jak chronić się przed takim oszustwem?


Mając na względzie ww. sytuację, pamiętaj, żeby przy korzystaniu z płatności mobilnych przestrzegać kilku zasad, między innymi:
• stosuj zasadę ograniczonego zaufania i nie działaj w pośpiechu;
• zawsze weryfikuj otrzymane prośby o przesłanie kodu szybkiej płatności, nawet jeśli otrzymujesz je od bliskich;
• zawsze chroń swoje konta internetowe i nigdy nie udostępniaj haseł do logowania;
• pamiętaj o każdorazowym wylogowaniu się z konta;
• używaj różnych haseł do poszczególnych kont i zadbaj, żeby ich kombinacja liter, cyfr i znaków była trudna do złamania;
• nie udostępniaj nikomu wygenerowanych kodów do transakcji internetowych;
• nie wchodź na dołączone do wiadomości linki i nie loguj się przez nie na swoje konto bankowe (dotyczy to także otrzymanych wiadomości email);
• zawsze zwracaj uwagę na logo, nazwę i adres URL strony internetowej. Sprawdzaj, czy po lewej stronie linku znajduje się mała kłódka oraz wyrażenie „https” świadczące o tym, że dane połączenie jest szyfrowane;
• robiąc przelew, upewnij się o prawidłowości numeru konta adresata oraz przesyłanej kwoty; •, zanim potwierdzisz otrzymany z banku kod do przelewu, upewnij się, czy widniejąca w treści sms kwota jest właściwa;
• przypominaj o tych zasadach w rozmowie z rodziną i znajomymi, w ten sposób pomożesz im ustrzec się przed działaniem oszustów.

Autor: podkom. Ilona Tarczyńska

Powrót na górę strony