Aktualności

Nie daj się oszukać! Upewnij się, czy to faktycznie znajomy prosi Cię o pożyczkę

Data publikacji 10.04.2024

Dostałeś wiadomość na komunikatorze od znajomego lub rodziny z prośbą o pilną pożyczkę? Lepiej sprawdź, czy na pewno wysłała ją osoba, którą znasz. Dwie kolejne mieszkanki powiatu ciechanowskiego zostały oszukane w taki sposób. Kobiety otrzymały za pomocą komunikatora prośbę o opłacenie zamówienia. Były przekonane, że pomagają swoim znajomym. Niestety straciły pieniądze.

Oszuści najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu systemu płatności mobilnej jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Osoba, która otrzymuje taką prośbę, będąc przekonana, że pomaga swojemu znajomemu, podaje kod systemu płatności mobilnej i zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.

W taki sposób zostały oszukane kolejny dwie mieszkanki powiatu ciechanowskiego. Kobiety otrzymały za pomocą komunikatora wiadomość z prośbą o pilne opłacenie zamówienia. „Znajomi” tłumaczyli prośbę chwilowym problemem z płatnością w aplikacji mobilnej swojego banku i brakiem gotówki. Kobiety przekonane, że pomagają  swoim znajomym, podały kody systemu płatności mobilnych. Uświadomiły sobie, że zostały oszukane, dopiero gdy otrzymały wiadomość od prawdziwych znajomych o włamaniu na konto na portalu społecznościowym. Jedna z kobiet straciła ponad 1000 zł, a druga 800 zł.

Po raz kolejny przypominamy o zrobić, aby nie paść ofiarą oszustów:

  • Jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw, czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przekazanie kodu systemu płatności mobilnych - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę.
  • Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.
  • Zadbajmy również o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.

 

asp. Magda Zarembska/ KPP w Ciechanowie

Powrót na górę strony