Aktualności

Czujność uchroniła go przed utratą pieniędzy

Data publikacji 04.04.2024

Oszustwo metodą „na pracownika banku” stało się dość popularną metodą działania przestępców. Oszuści dzwonią do danej osoby, podając się za konsultanta bankowego i informują o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary lub próbie zaciągnięcia kredytu, a następnie oferują pomoc w zabezpieczeniu pieniędzy. Podobną historię usłyszał w słuchawce telefonu mieszkaniec powiatu ciechanowskiego. Na szczęście mężczyzna nie dał się oszukać.

W minioną środę (3.04) mieszkaniec powiatu ciechanowskiego poinformował ciechanowskich policjantów o próbie oszustwa. Mężczyzna odebrał telefon od rzekomego pracownika banku, który tłumaczył, że dzwoni w celu zatwierdzenia wniosku o kredyt. Rozmówca miał charakterystyczny wschodni akcent. Na szczęście mieszkaniec powiatu ciechanowskiego szybko zorientował się, że ma do czynienia z oszustem. Poinformował rozmówcę, że nie posiada konta w banku, nie składał wniosku o kredyt i rozłączył się.

Schemat działania oszustów jest zawsze podobny. Przestępca dzwoni do danej osoby, podając się za konsultanta bankowego i informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary lub próbie zaciągnięcia kredytu. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy „konsultant” poleca, aby jego rozmówca zabezpieczył swoje pieniądze. Zachęca do przelewu środków na tzw. bezpieczne konto lub poleca zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu zdalne wykonywanie działań na telefonie czy komputerze rozmówcy. W ten sposób oszust uzyskuje dostęp do konta swojej ofiary i wypłaca z niego pieniądze.

Nie dajmy się oszukać! Zachowajmy ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskali jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Można też osobiście udać się do oddziału, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Przestrzeganie kilku zasad sprawi, że nie utracimy swoich oszczędności.

Policjanci przypominają i ostrzegają:

  • pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła do konta, a tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS;
  • nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta,
  • tożsamość konsultanta zawsze można potwierdzić, dzwoniąc na infolinię.

O wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112.

 

asp. Magda Zarembska/ KPP w Ciechanowie

 

Powrót na górę strony